Bevægeapparatet

Her vil jeg give små sammendrag fra artikler og forskningsresultater.

Træning og motion  hjælper generelt mennesker med gigt, det bliver lettere at komme bedre gennem hverdagen. Mange Tai Chi Chuan-udøvere med gigt oplever en gavnlig effekt. 

Elever gennem tiden fortæller, hvordan TaiChi vedligeholder leddenes bevægelighed. Der foreligger meget lidt videnskabelig dokumentation for den positive virkning, der findes dog enkelte undersøgelser af ældre – med og uden gigt- der peger på, at Tai Chi kan genoprette balancen og dermed forebygge fald.

Har du problemer med dine knæ, så husk, at smerter i leddene aldrig bare skal trænes væk. Spørg din instruktør, hvordan du skal forholde dig, så du lægger belastningen på en måde, der ikke skader dig. Når træningen udføres korrekt, er der ingen overbelastning af leddene.

Hvis du har problemer med hænderne og fingrene, kan der opstå en “snurren”, eller hænderne kan blive varme – det er helt normalt og ufarligt. Har du gennemgået en større operation eller er i længerevarende behandling, bør du tale tale med en fysioterapeut eller en læge – så du ved om, der er bevægelser du ikke må udfører.

Tai Chi er et  kinesisk kampsystem, der for udøvere også fungerer som et “selvforsvar” mod gigtgener. Selv om du har gigt eller besvær med ryg, knæ eller andre led, kan du sagtens træne Tai Chi Chuan, da det ikke indebærer pludselige ryk eller hop.
Tai Chi træner muskler, sener og led på en skånsom og blid måde. Du får en bedre kropsholdning, som dels er med til at gøre åndedrættet dybere, dels har en beroligende virkning generelt. 
 
I Tai Chi strækkes leddene aldrig helt, og du bør især være opmærksom på at holde dine knæ bøjede for at undgå uheldige belastninger. En god instruktør vil hjælpe dig med at finde den dybde/niveau, du skal træne i. Det er ofte mere end de fleste umiddelbart tror. Tai Chi trænes nu om dage mest for sundheden og velværets skyld. 
Tai Chi skal dyrkes i en afspændt tilstand, men med energi i øvelserne, så du får en dybtgående træning. Belastningen kan justeres individuelt, så den passer til dine behov. Regelmæssig træning kombineret med sund ernæring og et harmonisk sind betyder, at du kan holde dig rask og rørig op i en høj alder.

Du får hurtigere og bedre gevinster med en instruktør!

Gode minder

ydre styrke og indre ro
du bliver glad
tag en pause

Kontakt